zondag 4 december 2016

Kruidnoten monchou taart



Vorig jaar heb ik deze heerlijke taart voor het eerst gemaakt, maar dit jaar heb ik hem gewoon nog een keer gemaakt. Gewoon, omdat hij écht heel lekker is! Deze monchou taart met kruidnoten is perfect voor Sinterklaas. Ik ga je laten zien hoe je deze maakt.

* Mijn recept is gebaseerd op dit recept van Brenda Kookt



Ingrediënten voor 10 personen: 

- 250 gram kruidnoten
- 100 gram boter
- 200 gram monchou
- 500 ml ongeklopte slagroom
- 1 zakje klopfix
- 1 zakje vanillesuiker
- 100 gram witte basterdsuiker
Voor de garnering truffelkruidnoten, extra kruidnoten en geschaafde chocolade.

Extra benodigdheden: een springvorm met een diameter van 24 cm

Bereiding:

Bekleed de bodem van de bakvorm met bakpapier.

Maal de kruidnoten tot kruimels. Ik heb dit gedaan door de kruidnoten in een diepvrieszakje te doen en ze plat te stampen met een deegroller. Het is gemakkelijker als je een keukenmachine hebt en ze daarin kunt malen!

Smelt de boter in een pannetje. Roer de kruidnoten erdoorheen als de boter gesmolten is. Meng dit goed met elkaar en verdeel het over de bodem van de springvorm. Druk dit goed aan met een lepel. Plaats de vorm vervolgens in de koelkast zodat de bodem hard kan worden.

Klop in een kom de slagroom met de klopfix op tot het stijf is. Meng in een andere kom de monchou met de basterd- en vanillesuiker. Klop de slagroom door het monchoumengsel heen en verdeel het over de bodem in de springvorm. Strijk het glad met een bijvoorbeeld een lepel.

Plaats de taart voor minimaal drie uur in de koelkast. Het best is om de taart al een dag van te voren te maken, zodat hij goed kan opstijven.

Verdeel de truffelkruidnoten over de taart en versier met verkruimelde kruidnoten en geschaafde chocolade. En klaar is de Sinterklaas taart :)

Dit jaar heb ik de hele bovenkant bedekt, vorig jaar had ik langs de rand truffelkruidnoten gelegd. Dat laatste ziet er mooier uit, maar als je de taart helemaal bedekt smaakt het weer beter. In plaats van truffelkruidnoten kun je ook gewone kruidnoten of chocoladepepernoten gebruiken. Persoonlijk vind ik truffelkruidnoten er erg lekker bij.

In eerste instantie had ik niet verwacht dat deze taart zo lekker zou zijn. Maar ik vind het echt een aanrader en volgend jaar staat hij gewoon weer bij mij op tafel.


2 opmerkingen:

  1. Ik had verwacht dat 'ie super machtig zou zijn! Fijn dat jij hem zo lekker vindt :) Hij ziet er ook wel errruugg lekker uit hihi x

    BeantwoordenVerwijderen